آشکارترین هدف در تئوری های مالیاتی ،پرداخت مالیات میباشد که منجر به توزیع عادلانه درآمد در میان تمام اقشار جامعه  می شود. در نظام مالیاتی کشور، مالیات حقوق جزئی از بخش های مالیات بردرآمد به حساب

آشکارترین هدف در تئوری های مالیاتی ،پرداخت مالیات میباشد که منجر به توزیع عادلانه درآمد در میان تمام اقشار جامعه  می شود. در نظام مالیاتی کشور، مالیات حقوق جزئی از بخش های مالیات بردرآمد به حساب

مشاوره مالیاتی تهران

مشاوره مالیاتی تهران


آشکارترین هدف در تئوری های مالیاتی ،پرداخت مالیات میباشد که منجر به توزیع عادلانه درآمد در میان تمام اقشار جامعه  می شود. در نظام مالیاتی کشور، مالیات حقوق جزئی از بخش های مالیات بردرآمد به حساب می آید.همچنین در ردیف مالیات های مستقیم قرار گرفته و با نسبت خاصی از درآمد شخصی تعیین می گردد.

 

بر اساس ماده یک قانون مالیات‌های مستقیم، تمام  اشخاص حقیقی و حقوقی که در داخل کشور با فعالیت اقتصادی، خدماتی و غیره درآمد کسب می‌نمایند، مشمول پرداخت مالیات خواهند بود .مالیات بر حقوق از نظر حجم،ثبات،کارایی و سهولتی که در وصول دارد از اهمیت بسزایی برخوردار میباشد.چرا که اگر برای دولت کار میکنید دولت مالیات حقوق شما را قبل از پرداخت حقوق شما از فیش حقوقیتان کسر میکند و این امکان برای شما وجود ندارد که آن را پرداخت نکنید. ولی این بدان معنی نیست که هرکسی که از دولت حقوق دریافت کتد مشمول مایات میشود دولت هرساله سقفی را برای حقوق در نظر میگیرد که اگر شما بیشتر از آن دریافت نمودید مشمول پرداخت مالیت خواهید شد برای مثال:مالیات حقوق سال ۹۸ تا سقف ۲٫۷۵۰٫۰۰۰ تومان در ماه صفر میباشد یعنی هر فردی که ماهانه دو میلیون هفتصد و پنجاه هزار تومان حقوق دریافت می کند از پرداخت حق دولت معاف بوده و لازم نیست مالیات حقوق پرداخت کند.

 

لازم به اشاره است که مالیات حقوق جز مالیات‌های تکلیفی به شمار می آید. مالیات تکلیفی بدین معنا میباشد که شناسایی مبلغ و پرداخت مالیات حقوق پرسنل به عهده پرداخت کننده حقوق (کارفرما) است و پرسنل در قبال این امور وظیفه‌ای ندارند. و این کارفرما است که باید با توجه به پرداختی خود به پرسنل میزان مالیات انها را با توجه به سقف های تعیین شده دولت مشخص نماید و از حقوقشان کسر و به دولت پرداخت نماید. کار فرما موظف میباشد که حقوق و دستمزد مالیات متعلق کارگر را با توجه به ضریب جدول مالیاتی پس از کسر معافیتهای قانونی محاسبه کند و از حقوق کارگر کسر و به حساب وزارت امور اقتصادی و دارایی واریز نماید. بنابراین مالیات متعلقه کارگر نیز یکی از کسورات حقوق و دستمزد محسوب می گردد. د رموسسات تولیدی این مقوله اهمیت بسزایی دارد چرا که مالیات حقوق پرسنل بر قیمت تمام شده محصول تاثیر می گذراد.

 

مالیات حقوق قوانین و پیچیدگی مخصوص به خود را دارد و هر کارفرمایی که نسبت به پرداخت حقوق به کارمندان خود اقدام میکند باید معافیت های قانونی مستخدم خود را نیز درنظر داشته باشد و پس از آن نسبت به درآمد مشمول مالیاتی که مشخص شده اقدام به کسر مالیات از حقوق فرد تا حداکثر یکماه اقدام کند و درغیر صورت مشمول جریمه خواهد شد.در صورت عدم ارسال لیست، دو ‌درصد (۲%) حقوق پرداختی و در صورت عدم پرداخت مالیات درصورتی‌که مشمول مالیات گردند، بر اساس ماده ۱۹۹ ق.م.م مشمول جریمه‌ای معادل ده ‌درصد (۱۰%) مالیات پرداخت ‌نشده در موعد مقرر و دو­ و نیم درصد (۲٫۵%) مالیات به ازای هرماه نسبت به مدت تأخیر از سررسید پرداخت، جریمه خواهند شد.لیست حقوق و دستمزد باید با دقت و حوصله کافی تکمیل گردد .همه موارد شامل مشخصات ، کارکرد کارکنان ، قیمت ها ، مزایای مشمول بیمه و مالیات ، مزایای مشمول بیمه ، مزایای مشمول مالیات ، مزایای معاف از بیمه و مالیات و بخش های کسورات  باید به درستی تکمیل شود تا در آینده مشکلی پیش برای شما پیش نیاید.

 

حال با توجه به آنچه درباره مالیات حقوق گفته شد نقش یک مشاوره مالیاتی برای شرکتها خصوصی و تجاری به شدت بارز میباشد زیرا که کار فرمایان از قوانین مالیاتی آگاهی ندارند و یک مشاور مالیاتی میتواند آنها را در این زمینه یاری کند. و از عدم پرداخت جریمه مالیاتی خیالشان آسوده گردد.  

 

 

 

 

 




نمایش این کد فقط در ادامه مطلب
برچسب ها : مالیات،مشاوره مالیات , مالیات حقوق , وکالت مالیاتی , مالیات بر درآمد , مشاوره مالیات حقوق , مالیات ارزش افزوده , قوانین مالیاتی ,
بازدید : 139
تاریخ : یکشنبه 29 دی 1398 زمان : 11:40 | نویسنده : مشاوره مالیاتی تهران | نظرات (0)

کد امنیتی رفرش