مالیات بر ارث نوعی از مالیات مستقیم و از نوع مالیات بر دارایی میباشد که به ماترک و دارایی‌های فرد فوت‌شده تعلق می‌گیرد، پس از فوت شخص اموال و دارایی وی که به وارثانش به ارث می‌رسد

مالیات بر ارث نوعی از مالیات مستقیم و از نوع مالیات بر دارایی میباشد که به ماترک و دارایی‌های فرد فوت‌شده تعلق می‌گیرد، پس از فوت شخص اموال و دارایی وی که به وارثانش به ارث می‌رسد

مشاوره مالیاتی تهران

مشاوره مالیاتی تهران


مالیات بر ارث نوعی از مالیات مستقیم و از نوع مالیات بر دارایی میباشد که به ماترک و دارایی‌های فرد فوت‌شده تعلق می‌گیرد، پس از فوت شخص اموال و دارایی وی که به وارثانش به ارث می‌رسد مشمول پرداخت مالیات می‌شود، بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران وارثان وظیفه‌دارند که ظرف مدت 6 ماه پس از درگذشت فرد متوفی به سازمان امور مالیات رجوع کرده و اموال و بدهی‌های آن شخص را گزارش نمایند.

 

وارثان برای تقسیم اموال و دارایی و همچنین انتقال این اموال نیازمند به گواهی واریز مالیات بر ارث میباشند و این گواهی پس از ارائه اظهارنامه و پرداخت مالیات به اداره امور مالیاتی محل سکونت فرد فوت‌شده صادر می‌گردد و در صورت نپرداختن مالیات وارثان نمی‌توانند اموال و ماترک متوفی را تقسیم کرده و یا انتقال دهند.

 

نحوه تععین مالیات بر ارث

وراث ابتدا بایستی پرونده متوفی را تشکیل دهند، سپس گواهینامه تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث صادر و به وراث داده می شود. که گواهینامه فوق یکی از مدارک ضروری برای درخواست گواهی حصر وراثت از شورای حل اختلاف می باشد. در گواهی تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث، اطلاعاتی از جمله اسامی وراث قانونی و میزان سهم الارث هر یک از آنها ثبت و مشخص می شود.

 

در مرحله بعد و پس از تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارث، تمامی اموال متوفی اعم از منقول و غیرمنقول توسط ماموران تشخیص مالیات به نرخ روز قیمت گذاری می شود، و پس از کسر کلیه بدهی‌های متوفی مانند وام ها، مهریه و غیره، با توجه به سهم الارث هر یک از وراث مالیات بر ارث به نسبت محاسبه می شود

 

 

طبق یک ضرب‌المثل قدیمی اسلامی «ارث از شیر مادر حلال‌تر است»؛ اما امروزه دستیابی به این مال حلال‌تر از شیر مادر چندان هم ساده نیست. قبل از دستیابی به آن باید مالیات‌های لازم را پرداخت. براساس تعاریف معمول، مالیات بر ارث حقی قانونی است که دولت در ماترک فرد متوفی دارد و وراث ملزم به پرداخت آن هستند.

 

حتما توجه داشته باشید به هنگام پرداخت مالیات بر ارث از یک مشاوره مالیاتی کمک بگیرید زیرا او به کلیه قوانین مالیاتی آشنا میباشد.




نمایش این کد فقط در ادامه مطلب
برچسب ها : مشاوره مالیات , مالیات بر ارزش افزوده ,
بازدید : 118
تاریخ : شنبه 20 اردیبهشت 1399 زمان : 11:52 | نویسنده : مشاوره مالیاتی تهران | نظرات (1)
این نظر توسط سینما در ماشین با ایرانتیک در تاریخ 1399/03/13 و 0:06 دقیقه ارسال شده است

سینما در ماشین
https://www.irantic.com/car-cinema
من بابت سایت خوبتون ممنون هستم. ایرانتیک جدیدا ویژگی جدیدی آورده که توسط آن میتونیم با ماشین بریم داخل سینما و فیلم سینمایی رو از داخل ماشین ببینیم. اینجوری هم راحت تریم هم بهداشتیه هم خوراکی میتونیم سینما ببریم با خودمون.سینما ماشین بهترین کاری که کرده اینه که صدای سینما هم دست خودمون هست و میتونیم از رادیو ماشین صدای سینما رو پلی کنیم.
شهرهای تهران و کرج و قم و شیراز و مشهد و اصفهان و احتمالا تبریز هم سینما ماشین رو دارن میارن. کلا خیلی حال میده این سینما در ماشین .
پیشنهاد میکنم ی بار امتحانش کنید...
سایت ایران تیک یک سایت هست که با ادرس irantic.com در دسترس هست و بلیت سینما و بلیط کنسرت و بلیط تئاتر رو میتونید ازش تهیه کنید. قیمت بلیط ها با تخفیف ویژه هستند.


کد امنیتی رفرش