مدرن ترین شیوه اخذ مالیات، مالیات ارزش افزوده میباشد. این شیوه اخذ مالیات که از چندین دهه قبل در کشورهای پیشرفته در حال اجرا بوده، از سال 1387 و با تصویب قانون مالیات ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی،

مدرن ترین شیوه اخذ مالیات، مالیات ارزش افزوده میباشد. این شیوه اخذ مالیات که از چندین دهه قبل در کشورهای پیشرفته در حال اجرا بوده، از سال 1387 و با تصویب قانون مالیات ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی،

مشاوره مالیاتی تهران

مشاوره مالیاتی تهران


مدرن ترین شیوه اخذ مالیات، مالیات ارزش افزوده میباشد. این شیوه اخذ مالیات که از چندین دهه قبل در کشورهای پیشرفته در حال اجرا بوده، از سال 1387 و با تصویب قانون مالیات ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی، در ایران نیز اجرایی شد.

 

مالیات بر ارزش افزوده که با نام VAT معروف میباشد، مالیاتی است عام که در چند سال اخیر توسط دولت وضع شده و از فعالان کسب و کار (شخصیت های حقوقی و حقیقی) از مرحله تولید تا توزیع، اخذ می گردد. وقتی یک پیراهن تولید می شود تا به دست مصرف کننده برسد، ده ها خدمت روی آن انجام می گردد و باید مالیات آن ها جداگانه پرداخت شود. مالیات بر ارزش افزوده به سه دسته مصرفی، درآمدی و تولیدی تقسیم بندی می گردد و مشمولان، باید نسبت به پرداخت مالیات و عوارض در موعد مقرر اقدام تا مشمول جرایم نگردند.روشی از پرداخت مالیات بوده که هزینه مالیات را از دوش تولیدکننده برداشته و بر روی زنجیره کامل تولید، توزیع و مصرف تقسیم می‌نماید. این روش که هم‌اکنون در بیش از 160 کشور جهان در حال اجرا است، در حقیقت نوعی مالیات غیرمستقیم و چندمرحله‌ای است که در هر مرحله از زنجیره تولید-توزیع-مصرف بر اساس ارزشی مبادله ای کالا اخذ می‌گردد.

 

مالیات بر ارزش افزوده می بایست هر ۹۰ روز یک بار (البته با فرجه ۱۵ روزه) پرداخت گردد. مشمولان قانون مالیات بر ارزش افزوده موظف میباشند تا اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را از طریق سامانه مربوطه ارائه نمایند  و مبلغ آن را واریز کنند تا مشمول جریمه دیرکرد پرداخت نشوند.

 

اجرایی قانون مالیات بر ارزش افزوده در ایران ،مالیات بر ارزش افزوده اولین بار، در دهه 60 خورشیدی به‌صورت لایحه به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. نمایندگان وقت مجلس پس از چند جلسه بررسی این لایحه، با توجه به قرارگیری کشور در شرایط وخیم اقتصادی ناشی از جنگ، تصویب این لایحه را به صلاح ندانستند و به همین دلیل دولت این لایحه را از مجلس پس گرفت.

 

تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده چندین سال راکد ماند تا اینکه در اواخر دهه 70، بار دیگر لایحه قانون مالیات بر ارزش افزوده شروع به تدوین شد و درنهایت این لایحه در سال 1380 تقدیم دولت شد. دولت نیز در سال 1381 ضمن تصویب این لایحه آن را تقدیم مجلس شورای اسلامی نمود.

 

ارزش  افزوده در فعالیت های اقتصادی، روش های  محاسبه  مخصوص  به خود را دارند. مثلا روش محاسبه مالیات بر ارزش افزوده طبقه هایی از کسب و کار ها با گروهی از طبقه  ها و بخش هایی از گروه ها و قسمت هایی از بخش  ها با هم  فرق دارد. به طور کل، مالیات بر ارزش  افزوده، بر اساس چهار فصل طبقه بندی میگردد:

 

حساب مالیات بر ارزش افزوده خرید  کالا یا خدمات

حساب مالیات بر ارزش افزوده فروش کالا یا خدمات

حساب عوارض خرید کالا یا خدمات

حساب عوارض فروش کالا یا خدمات

 

امیدواریم که با خواندن این مقاله مالیات بر ارزش افزوده، به‌خوبی به چندوچون این قانون آشنا شده باشید. هرچند فهم کامل این قانون به دلیل پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های آن، برای همه ممکن نمیباشد. می‌توان ادعا کرد که تنها یک حسابدار خبره در حوزه مالیات به‌طور کامل به این قانون مسلط است. و حتما به هنگام محاسبه مالیات به ارزش افزوده ازیک مشاور مالیاتی کمک بگیرید.




نمایش این کد فقط در ادامه مطلب
برچسب ها : مالیات , مالیات بر ارزش افزوده , اداره کل مالیات , مشاوره مالیاتی ,
بازدید : 106
تاریخ : شنبه 09 فروردین 1399 زمان : 12:41 | نویسنده : مشاوره مالیاتی تهران | نظرات (0)

کد امنیتی رفرش