با توجه به اصل تعاون ملی و بر طبق مقررات، مالیات سهمی میباشد که هر یک از افراد کشور موظف است از ثروت و درآمد خود به منظور تامین هزینه‌های عمومی و حفظ منافع اقتصادی یا سیاسی یا اجتماعی کشور با توج

با توجه به اصل تعاون ملی و بر طبق مقررات، مالیات سهمی میباشد که هر یک از افراد کشور موظف است از ثروت و درآمد خود به منظور تامین هزینه‌های عمومی و حفظ منافع اقتصادی یا سیاسی یا اجتماعی کشور با توج

مشاوره مالیاتی تهران

مشاوره مالیاتی تهران


با توجه به اصل تعاون ملی و بر طبق مقررات، مالیات سهمی میباشد که هر یک از افراد کشور موظف است از ثروت و درآمد خود به منظور تامین هزینه‌های عمومی و حفظ منافع اقتصادی یا سیاسی یا اجتماعی کشور با توجه به میزان قدرت و توانایی خود به دولت بپردازد.

مالیات عملکرد :

مالیاتی که مربوط به عملکرد شرکت در پایان دوره مالیاتی و مالی با ارائه اظهارنامه مالیاتی مبحث بررسی می شود و براساس سود و زیانی که برای شرکت به وجود آمده. برمبنای آن مالیات را محاسبه و می پردازند. به طور خلاصه میتوان گفت پس ازبررسی اظهارنامه مالیاتی شرکتها و بررسی سود و زیان شرکت در دوره مشخص 25 درصد از سود خالص شرکت به عنوان مالیات باید پرداخت شود.

تعریف اظهارنامه مالیاتی ؟  ودر چه زمانی باید آن را تکمیل نمود؟ و مشمول چه افرادی میشود؟

طبق آنچه که به آن اشاره کردیم یک نوع از مالیات، مالیات برعملکرد میباشد. شرکت‌ها و تاجران حقیقی در پایان هرسال مالی باید میزان سود و زیان، هزینه‌ها، استهلاک و… را به اداره مالیاتی اعلام نمایند تا اداره مالیات میزان مالیات پرداختی ‌آن‌ها را مشخص کند. تاجران این اطلاعات را باید در اظهارنامه مالیاتی اعلام نمایند. در مواقعی که افراد یا شرکت‌ها این مبالغ سود و زیان را اعلام نکنند، مبلغ مالیات توسط ممیزین اداره مالیات تعیین می‌شود و پرداخت این مبلغ توسط مودیان، باید انجام شود و در صورت پرداخت نکردن عمدی  این مبلغ شرکت ها با جرایم سنگینی روبرو خواهند شد. 

نحوه تکمیل کردن اظهارنامه مالیاتی

نخستین قدم ثبت  شماره اقتصادی و دریافت کد رهگیری از اداره مالیات میباشد

قدم بعدی تأیید اطلاعات پیش ثبت نام و دریافت پاکت نامه حاوی اطلاعات کاربری میباشد

 سپس دریافت فرم اظهارنامه مالیاتی الکترونیک

تکمیل کردن اظهارنامه و ارسال آن و دریافت کد رهگیری

 و قدم  آخر دریافت و پرداخت قبوض پرداختی مالیات به صورت الکترونیک

تمام افراد حقیقی که دارای درامد و شغل و کسب و کار میباشند طبق ماده ۹۵ مالیات های مستقیم موظفند بر اساس سال مالی نتیجه عملکرد مالی خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند طبق همین قانون افراد حقوقی که شرکت داشته و شرکت انها به ثبت گردیده نیز موظفند طبق ماده ۱۱۰ قانون مالیات های مستقیم اظهارنامه عملکرد را تهیه و به همراه ترازنامه سود و زیان خود به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند و حتما بایستی این کار در مهلت مقرر شده انجام دهند در غیر این صورت با جریمه دیر کرد روبرو خواهند شد.تهیه و تنظیم اظهارنامه کار وقت گیر و تخصصی میباشد و  هزینه و انرژی زیادی صرف آن می شود اما ارسال به موقع ان نیز پاداش هایی را برای مودیان به همراه خواه داشت . مودیانی که سه سال پشت سر هم اظهارنامه خود را در موعد مقرر ارسال نمایند و مالیات مشمول را در زمان مقرر پرداخت کنند در پایان سال سوم ۵ درصد مالیات های سه سال گذشته را جایزه خوش حسابی دریافت خواهند کرد.

تهیه اظهارنامه مالیات عملکرد همانطور که در بالا اشاره گردید باید توسط افراد مطلع از قانون و متبحر در این امر انجام شود و تمامی جزییات به دقت رعایت گردد کوچکترین اشتباهی در تهیه این سند می تواند شرکت یا بنگاه اقتصادی را مشمول مالیات علی الراس کند.  یعنی ممیزین مالیاتی بدون توجه به اظهارنامه های ارسال شده خود به بررسی اسناد و مدارک مالی و مالیاتی پرداخته و بر اساس انچه مشاهده می نمایند مالیات تعیین می کتنند که معمولا این مالیات بیشتر از مالیاتی خواهد بود که طبق اظهارنامه تعیین میگردد.

تعریف مالیات تکلیفی ؟

مالیات تکلیفی به آن بخش  از مالیات بر درآمد افراد می گویند که تکلیف کسر و پرداخت آن بر طبق قوانین مصوبه بر عهده پرداخت کنندگان وجوه خواهد بود به عنوان مثال به مقدار مالیاتی که کارفرما قبل از پرداخت اجرت کار کارمندان یا پیمانکار آن را کسر و به سازمان امور مالیاتی میپردازد.

تفاوت بین مالیات تکلیفی و مالیات بر عملکرد این است که مالیات تکلیفی مالیات شرکت نمیباشد اما بایستی توسط شرکت از نفراتی که با شرکت تعامل دارند گرفته شود و به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت گردد و عدم ارائه مالیات تکلیفی مسبب جرائمی  برای مودی خواهد شد.

امیدواریم که توانسته باشیم شمارا در زمینه مالیات بر عملکرد و نحوه تکمیل کردن اظهارنامه مالیاتی یاری کرده باشیم.

 




نمایش این کد فقط در ادامه مطلب
برچسب ها : مقاله حسابداری امور مالی صورت سود و زیان اظهارنامه قرارداد مالیات معافیت مودیان موسسات قوانین صورتهای مالی ترازنامه مالیات مشاغل سازمان امور مالیاتی قانون مالیات های مستقیم معافیت مالیاتی مودیان مالیا ,
بازدید : 85
تاریخ : سه شنبه 17 دی 1398 زمان : 11:32 | نویسنده : مشاوره مالیاتی تهران | نظرات (0)

کد امنیتی رفرش